Brussels Design September 2018 – podsumowanie wydarzenia

Łódzki design na Brussels Design September – wernisaż wystawy POLISH TRASH

Od 13 września prezentowana jest w Brukseli wystawa pt. POLISH TRASH – kolejne wydarzenie z cyklu Art-in-the-Box, w ramach którego już od kilku lat w przestrzeni miejskiej w Brukseli prezentowane są projekty designerów z województwa łódzkiego. Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu Brussels Design September jest ekosztuka, stąd temat wystawy – prezentacja artystów tworzących w nurcie eco i upcyclingu, tj. z wykorzystaniem odpadów i zużytych materiałów do produkcji nowych przedmiotów o charakterze użytkowym.

Uroczysty wernisaż wystawy został zorganizowany w Domu Łódzkim w Brukseli z udziałem Joanny Doberszyc-Toulsaly – Radcy Ministra, Kierownika Wydziału Polityczno-Ekonomicznego Ambasady RP, przedstawicieli współorganizatorów wystawy: Magdaleny Pszczółkowskiej – Dyrektor Instytutu Polskiego i Dominiki Szulc – Dyrektor Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej (POIT) w Brukseli oraz kurator wystawy – Agnieszki Gansiniec.

Obiekty autorstwa siedmiu projektantek prezentowane są z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanej na ten cel mobilnej przyczepy, a plan wystawy zakłada przemieszczanie przyczepy i jej ulokowanie w 7 prestiżowych lokalizacjach na terenie Brukseli, gdzie prezentowane będą kolekcje poszczególnych artystek.  Wystawa potrwa do 27.09.2018 r.

W ramach POLISH TRASH prezentują się:

TARTARUGA – Wiktoria Podolec

Tartaruga to pracownia tkacka, która powstała ze wspólnej pasji dwóch przyjaciółek, miłośniczek rzemiosła i pięknego wzornictwa. Tworzą współczesne kilimy i makatki. Projektują w duchu slow design. Każdy produkt jest wykonywany ręcznie przy użyciu tradycyjnych rzemieślniczych przyrządów i technik. Wszystkie materiały, których zostały wyprodukowane w sposób zrównoważony lub pochodzą z recyklingu; przędze farbowane są nieszkodliwymi barwnikami i dokładane są starania aby ograniczać odpady poprodukcyjne. Tkaniny powstają z poszanowaniem środowiska i praw pracowników.

Pracownia Tartaruga znajduje się w Łodzi i nie jest to przypadek. Miasto od początku swojego istnienia było nierozerwalnie złączone z przemysłem włókienniczym. W swojej działalności TARTARUGA chce nawiązywać do tej bogatej tradycji. Dlatego prowadzone są również warsztaty dla małych i dużych, dzięki którym każdy może poznać temat tkanin od strony praktycznej.

Tartaruga znaczy „żółw”. Żółw jest powolny, ale za to długowieczny i wyjątkowy. Dokładnie taki jak tkaniny TARTARUGA.

https://tartarugastudio.pl/

Małgorzata Górska-Ogórek

W latach 1997–2002 studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2004 roku pracownik dydaktyczny Pracowni Intermediów Wydziału Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi.

Twórczość w zakresie tkaniny, animacji i rysunku.

Rzeczy osobiste to cykl miękkich, wzorzystych kształtów przypominających przedmioty osobiste, o nieokreślonej, tajemniczej funkcji, które przez lata użytkowania stały się niczym części ciała swojego właściciela.

Zszyte ręcznie z materiału odzyskanego z używanych ubrań, niosą w sobie energię, historię ludzi, którzy je nosili, czasem mi bliskich, czasem zupełnie obcych.

https://www.malgorzata.gorska.asp.lodz.pl/

 

Marta Szostek

Wszechstronna projektantka i fotografka, tworzy obiekty, instalacje i doświadczenia kulinarne. Jej prace można podziwiać w lobby hoteli PURO w Poznaniu i w Gdańsku. Poszukując własnej tożsamości, wciąż będąc gdzieś w drodze, Marta czerpie z energii miasta i kontekstu miejsca, w którym aktualnie przebywa. I o tym są jej prace – o człowieku i jego śladach odciśniętych w materii. I o pięknie, często nieoczywistym, nieodkrytym jeszcze – obiektów i przestrzeni.

Projekt „Złom” – kolekcja ceramiki, w której użyte zostały produkcyjne odpady z Fabryki Ćmielów.

https://martaszostek.tumblr.com/

Gabriela Sienkiewicz dla TEXPOL

Nowatorska produkcja tkanin, ze 100% CV z bambusa. Produkty luksusowe, które oczarowały setki najbardziej wymagających Klientów. Kolekcja bamboo-line, w skład której wchodzą tkaniny, ręczniki, pościele, koszule a nawet pieluszki dla dzieci i niemowląt.

https://texpol.net.pl/

Róża Janusz

SCOBY: opakowania, które żyją jest projektem zainspirowanym uprawą warzyw. Rośliny poddawane są próbom standaryzacji podobnie jak rzeczy. Rolnik coraz częściej jest inżynierem a gospodarstwo fabryką. Czy możliwe więc jest, że masowo produkowane rzeczy będą rosnąć? Do wyprodukowania opakowań, które żyją, potrzebne są narzędzia, podobnie jak do uprawy cebuli. Materiał SCOBY karmiony jest wyciągiem z odpadów rolniczych. Materiał spełnia funkcję membrany, która przedłuża trwałość produktu i może być zjedzona wraz z zawartością lub służyć za kompost. SCOBY jest hodowane przez rolnika nie tylko w celu produkcji opakowań, ale także ze względu na cenny produkt uboczny, który jest, zależnie od stężenia, naturalnym nawozem albo napojem probiotycznym.

https://www.rozajanusz.com/

Dominika Zientek

Ręcznie tkane dywany doubleMEtric.

Młoda polska marka naturalnie_dywany, której założycielką jest Dominika Zientek. Każdy jej dywan jest unikatowy i niepowtarzalny. Dla projektantki ważne jest łączenie nowoczesnych technik z rękodziełem i stosowanie naturalnych materiałów (wszystkie jej dywany wykonane są w 100 proc. z polskiej wełny).

https://naturalniedywany.com/

Barbara Szewczyk FOLIART

Profil marki Foliart oferuje głównie produkty dekoracyjno-funkcjonalne przeznaczone do użytku domowego i ogrodowego, bądź akcesoria modowe, wykonane w stu procentach

z odpowiednio przetworzonej folii przy  pomocy techniki ręcznego  szydełkowania. Cały asortyment powstaje z uprzednio zebranych lub zakupionych, jednorazowych toreb foliowych w różnych kolorach oraz worków na śmieci (nieużywanych). Połączenie aspektów ekologicznych promocja idei upcyclingu, czyli przetwarzania przedmiotów bądź surowców, którym nadano status śmieci, w obiekt o dużo wyższej wartości zarówno praktycznej jak i artystycznej- jest kluczem do rozwoju firmy. Asortyment Foliart obejmuje przede wszystkim torby, poduszki, dywaniki łazienkowe, koce piknikowe, osłonki doniczkowe oraz organizery łazienkowe lub biurowe. Przewidywana jest również możliwość wykonywania projektów indywidualnych na zamówienie konkretnego klienta, a także poszerzenia oferowanego asortymentu w ramach etapowego samorozwoju oraz pojawiających się potrzeb społecznych.

Dodatkowe informacje i materiały multimedialne:

https://blog.art-in-the-box.be/

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQPbt4Qk6OTI9bvig1_PgXyblZSq_7z26luviJ_7pyVu8pEmsE8aHbgeK6P29d7Gn-pcYiErO1o5fRb/pub?start=true&loop=true&delayms=3000

 

Wydarzeniem towarzyszącym POLISH TRASH jest prezentowana w Domu Łódzkim w Brukseli wystawa plakatów autorstwa Beaty Marcinkowskiej, dokumentująca warsztaty „Obrazowe kreacje”.

Beata Marcinkowska – artysta plastyk, pedagog, doktor sztuki. Uprawia twórczość intermedialną, w której zajmuje się różnorodnymi aspektami życia współczesnego człowieka, jego tożsamości i przypisanych jej kulturowo cech. Realizuje własne projekty artystyczne – obiekty, instalacje, kolaże, land art i performance. Bierze udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz akcjach artystycznych. Projektuje i prowadzi warsztaty edukacyjne i artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Kieruje Katedrą Rzeźby, Intermediów i Działań w Przestrzeni na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

W fabryce DELL w  Łodzi zostały zrealizowane warsztaty artystyczne dla dzieci i ich rodziców. Inspiracją do twórczych działań były reprodukcje dzieł sztuki malarskiej – portrety dawne i bardziej współczesne. Stroje, w które ubrani byli bohaterowie starych portretów były impulsem do tworzenia przez uczestników ich własnych modowych kreacji.

Odpady z fabryki DELL – różnego rodzaju plastikowe folie, pianki, gąbki zamiast trafić do recyclingu, stały się źródłem twórczej ekspresji. Dzięki wyobraźni uczestników, bezużyteczne rzeczy zyskały nową wartość i tym samym wpisały się w koncepcję upcyclingu.

 

 

 

 

 

[Best_Wordpress_Gallery id=”21″ gal_title=”Design September 2018″]